12 maart 2010

Het begin van de lente in k1a

Na een week werken ronde de gevoelens: blij, boos, bang en triest; waarbij de kinderen die gevoelens leerden (her)kennen, verwoorden en ermee (mogen) omgaan makten ze de 'gevoelsmeter om thuis verder bezig te zijn met dat herkennen en leren beschrijven.Succes!
En toen kwam de kip.Of was het het ei?
In ieder geval weten de kinderen nu hoe het kuikentje groeit in het ei wanneer mama hen erop blijft broeden en hoe het uit het eitje geraakt en verder groeit tot een mooie hen of haan.
Vele begrippen komen hier aan bod: kakelen, piepen, kraaien, broeden,tokken,het dons,de bek, de lel, de kam,de veren, de schaal, de dooier, het eiwit,...
We bekijken een ei vanbinnen en vanbuiten.
In een filmpje zien we een kuikentje geboren worden en opgroeien.
We hebben leuke nieuwe puzzels in de klas van deze diertjes.
In de bak worden kuikens met een kleurstip 'gevist' die daarna moeten gesorteerd worden bij de kip met het juiste kleur.
Het chronologisch ordenen van ei tot kuiken ging al heel vlot: kleuren, knippen, kleven.

Aghmad was jarig .Hieperdepiep!



Voor het 50-jarig bestaan van de school schilderde elke kleuter een steen die de school gaat opfleuren!
Ook bij juf Liesbeth werken de kinderen nog verder rond dit thema om dan over te gaan naar de paashaasjes en de chocolade-eitjes en het maken van de paasmandjes.
We kregen bezoek van juf Christine!De kinderen konden hun tekening geven en de juf had lekkers mee voor al haar kapoenen die ze mist!
Groetjes,
Juf Veerle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten